Let op: helpdeskfraude
Begin mei van dit jaar deed een slachtoffer aangifte van helpdeskfraude. Enkel dagen vooraf ontving het slachtoffer een valse mail van een mutualiteit die vroeg om persoonlijke gegevens.

Vervolgens kreeg het slachtoffer telefoon van een zogezegde bankmedewerker die alarm sloeg voor verdachte transacties op de rekeningen van het slachtoffer. De verdachte liet het slachtoffer verschillende handelingen stellen op de computer. Zogezegd om de verdachte handelingen te stoppen, maar in realiteit werd het slachtoffer opgelicht. Kort na het telefoongesprek kwamen andere valse bankmedewerkers de bankkaarten en codes van het slachtoffer ophalen. Onmiddellijk werden grote bedragen geld van de rekeningen afgehaald.
Na doorgedreven onderzoek kon Politie Aalst verschillende valse bankmedewerkers onderscheppen. Hierbij werd een deel van de buit gerecupereerd. Tot nu toe kon de politie de verdachten al linken aan zeventien feiten van helpdeskfraude.
Voorlopig werden vier meerderjarige verdachten aangehouden en twee minderjarigen kwamen vrij onder strenge voorwaarden. Er wordt onderzocht of de bende nog bij andere zaken van helpdeskfraude betrokken was en of er nog andere verdachten zijn.
We krijgen steeds meer meldingen van oplichting met deze werkwijze, waarbij verdachten zich voordoen als politie- of bankmedewerkers.
Daarom delen we nogmaals enkele tips:
- Geef nooit persoonlijke informatie of bankgegevens door via de telefoon
- Meld verdachte telefoontjes meteen bij de politie
- Waarschuw de ouderen in je omgeving
- Een bankmedewerker zal nooit je bankkaart of vertrouwelijke codes bij je thuis komen ophalen
Heb je al vertrouwelijke gegevens doorgegeven? Bel onmiddellijk Card Stop op 078 170 170.