Oplichting via de telefoon

Telefoontje van Amazon? Denk dan twee keer na voor je iets prijsgeeft aan de lijn!

Oplichters hebben hun werkwijze veranderd. In plaats van per e-mail, lichten ze slachtoffer steeds vaker op via de telefoon. 

Ze doen zich onder andere voor als medewerkers van het e-commercebedrijf Amazon. De oplichters bellen hun slachtoffers op om hen te waarschuwen dat er zogezegd pogingen zijn om een bestelling te plaatsen via hun account. Er wordt dan gevraagd om een app op hun telefoon te installeren om de bestelling ongedaan te maken. Vaak gaat het om de apps AnyDesk of TeamViewer. Met deze apps kunnen oplichters echter een virus installeren en controle nemen over je toestel. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld je bankrekening leeghalen of toegang krijgen tot je online accounts.

Hoe herken je een verdacht telefoontje?

  • Men vraagt je om snel iets te regelen. Een oplichter zal altijd aandringen, hij laat je geloven dat je dringend iets moet uitvoeren.
  • Het gaat zogezegd uit van een officiële instantie. De meeste bedrijven gaan je echter nooit vragen om iets uit te voeren op je pc of smartphone.

Verdacht telefoontje ontvangen? Meld dit dan steeds via verdacht@safeonweb.be.

Wat moet je doen wanneer je opgelicht werd via de telefoon?

  • Verander meteen de wachtwoorden van al je accounts.
  • Bel onmiddellijk naar je bank en zorg ervoor dat al je bankrekeningen geblokkeerd worden.
  • Dien een klacht in bij de lokale politie.

 




Oplichting

 

Labels