Digitale handel en zijn eventuele risico's

De feesten staan voor de deur en velen onder ons zijn nog op zoek naar cadeaus voor onder de kerstboom. Velen gaan online op zoek naar leuke ideeën, maar ook in de hoop om DE prijs te vinden die het verschil zal maken.

Wanneer we dan uiteindelijk moeten beslissen en onze creditcard moeten bovenhalen, beginnen we echter te twijfelen.Een reactie die past in een algemene trend, want volgens de FOD Economie maken consumenten zich zorgen over de constant groeiende cybercriminaliteit en fraude op het internet.

Zo zegt 37 % van de Belgische internetgebruikers geen vertrouwen te hebben in online betalingen en 45 % van hen is bang om het slachtoffer te worden van fraude met hun debet- of creditcard.

Die cijfers geven me de gelegenheid om u attent te maken op de sensibiliseringscampagne van de FOD Economie die e-commerce wil promoten, maar ook de consument wil bewustmaken van de mogelijke risico's.Het idee is dat we uiteraard kunnen profiteren van de aanbiedingen die we op het internet vinden, maar ook dat we ons verstand moeten gebruiken en voorzichtig moeten zijn.

Enkele vuistregels zullen ons helpen om op een veiligere manier te surfen, in het bijzonder in het kader van e-commerce.Om ons te helpen, koos de FOD Economie voor een humoristische insteek.

Op de site van de campagne die 'e-shop-defense' werd gedoopt, vindt u tien korte filmpjes waarin uw digitale coach enkele zeer concrete tips geeft.Zo legt hij u uit hoe u een veilig wachtwoord maakt of waarom u moet letten op het webadres dat moet beginnen met HTTPS. Deze S staat voor 'secure' en geeft aan dat de gegevens tussen uw computer en de server van de webshop versleuteld zullen worden. Nog in verband met de veiligheidentifier: geef nooit de pincode van uw bankkaart aan iemand die met u contact opneemt via telefoon of mail, zogezegd om een transactie af te ronden of om na te gaan of uw digipass volledig beveiligd is.

Een laatste voorbeeld van een tip uit de campagne heeft te maken met de e-reputatie van de verkoper. Alvorens iets te bestellen is het best zich eerst te informeren en de mening van andere internetgebruikers te kennen. In uw favoriete zoekmachine geeft u de naam in van de site, vergezeld van de vermelding 'beoordeling', en u weet meteen waar u aan toe bent.