Factuurfraude

Hoe werkt het?

Een bedrijf wordt benaderd door iemand die beweert een leverancier/dienstverlener/schuldeiser te vertegenwoordigen. Dit kan gebeuren via telefoon, brief, fax of e-mail. De oplichter vraagt dat de bankgegevens voor een betaling (d.w.z. de bankgegevens van de begunstigde) van toekomstige facturen worden gewijzigd. De nieuwe voorgestelde rekening wordt beheerd door de oplichter.

Wat kunt u doen?

Als bedrijf:

  • Zorg ervoor dat de werknemers op de hoogte en zich bewust zijn van deze vorm van oplichting en van de manieren om deze te vermijden;
  • Voer een procedure in om de echtheid van betalingsverzoeken te controleren;
  • Personeel dat verantwoordelijk is voor het betalen van facturen opdragen om de facturen steeds te controleren op onregelmatigheden;
  • Herbekijk de informatie die op uw bedrijfswebsite wordt geplaatst, in het bijzonder m.b.t. contracten en leveranciers. Dring er bij uw personeelsleden op aan om te beperken wat ze op hun persoonlijke sociale media accounts over het bedrijf en hun werkplaats delen;
  • Neem steeds contact op met de politie bij pogingen tot oplichting, zelfs als u niet het slachtoffer werd van de oplichting.

Als werknemer:

  • Controleer alle verzoeken die ogenschijnlijk afkomstig zijn van uw crediteurs, in het bijzonder als ze u vragen om hun bankgegevens te wijzigen voor toekomstige facturen; 
  • Gebruik de contactgegevens op de brief/fax/e-mail waarin de wijziging of verificatie gevraagd wordt niet. Gebruik in plaats daarvan de gegevens van eerdere briefwisseling;
  • Zorg voor daartoe aangewezen aanspreekpunten met bedrijven waarnaar u regelmatige betalingen verricht;
  • Voer een speciaal systeem in voor betalingen boven een bepaalde drempel om de juiste bankrekening en ontvanger te bevestigen (bv. een vergadering met het bedrijf);
  • Wanneer een factuur betaald is, stuur een e-mail om de ontvanger ervan op de hoogte te brengen. Vermeld de naam van de begunstigde bank en de laatste vier cijfers van de rekening om de veiligheid te garanderen.
  • Beperk de informatie die u over uw werkgever op sociale media deelt;
  • Meld de pogingen tot oplichting aan uw management of relevante dienst.