Koersfiets, plooifiets, speedpedelec … met z’n allen fietsen!

Op 3 juni wordt wereldwijd de fiets, het fietsen en de verkeersveiligheid voor fietsers gepromoot. Wij doen mee! Fietsen en werken, hoe valt dit te rijmen? Voor woon-werkverkeer bijvoorbeeld. Vijf fietsende collega’s delen hun ervaring en motivatie. En er zijn zij die werken op de fiets, onder wie de Mobiliteitspersoonlijkheid 2020!

 

Fietsdag

“Van Pays des Collines naar Vlaamse Ardennen”

Voor eerste inspecteur David van de politiezone Brakel zorgt de speedpedelec voor een nieuwe boost om naar het werk te fietsen. “Ik fiets nu zo’n 25 jaar geregeld naar het werk. Indertijd was dat ‘één van’ mijn sportactiviteiten en best een intensieve. Van waar ik woon in le Pays des Collines naar waar ik werk in de Vlaamse Ardennen gaat het immers tamelijk stevig bergop-bergaf. Maar als de conditie het laat afweten, zoals een vijftal jaar geleden, dan verdwijnt ook de motivatie … Dankzij eerst de e-bike en nu de speedpedelec is de goesting terug. Naar en van het werk fietsen is opnieuw een moment van ‘zenitude’: de gedachten laten afglijden en gewoon genieten van de streek.”

INP David - Vlaamse Ardennen

“Fietsende collega’s motiveren elkaar”

Jan fietst vier à vijf keer per week van thuis, in Haaltert, naar het werk, iets meer dan 30 kilometer verderop in Elsene. In 2020 had deze boekhouder bij de Directie van de financiën van de Federale Politie goed 12 000 woon-werkkilometers met de fiets op de teller staan. “Fietsen is een gedeelde passie binnen onze directie. Dat zorgt voor wat gezonde rivaliteit en dat werkt aanstekelijk. Voor mij is het bovenal een extra motivatie om ook bij regen en wind te volharden in het fietsen.”

Fietsen naar het werk doet Jan sinds 2015, dankzij de … trein. “Aanleiding was een treinstaking”, vertelt Jan. “Eerst fietste ik één dag per week naar het werk, dan twee, drie, vier dagen … Uiteindelijk heb ik mijn treinabonnement opgezegd en gekozen voor de fietsvergoeding. Ik wilde geen risico meer nemen; met de fiets geraak ik elke dag op kantoor. Bovendien is het via de kleine baantjes telkens een aangename trainingsrit. Ook de faciliteiten in de Kroontuinen hebben mijn keuze vergemakkelijkt: douches, vestiaire, fietsstalling, droogkast voor de gevolgen van een ochtendlijke stortbui … Neen, het enige wat soms afsteekt zijn de wegwerkzaamheden. Dan is het vaak zoeken naar een fietspad. Ik kijk ook uit naar de fameuze fietssnelwegen voor nog meer tijdwinst en veiligheid.” 

Jan-Benoit

“Opgeplooid staat netjes!”

“Ideaal om verschillende vervoerswijzen te combineren! Ik kan de kinderen met de metro naar school brengen en vervolgens met de fiets naar het werk doorrijden.” Benoit is helemaal gewonnen voor het gemak en de flexibiliteit van de plooifiets. Bijna dagelijks doorkruist hij Brussel, richting Kroontuinen in Elsene waar bij werkzaam is als animatie- en video-expert bij de Directie van de communicatie van de Federale Politie. “Zonder omweg via de school heb ik zo’n acht kilometer te overbruggen: van thuis in Anderlecht, dwars door Sint-Gillis, langs het kanaal, naar de bovenstad ... Brussel is allesbehalve plat! De pittige klimmetjes hebben mij van een gewone plooifiets op spierkracht naar een e-bike gedreven. Dat scheelt enorm! Ik vermijd hellingen niet langer en leg meer afwisseling in mijn trajecten.”

Is het veilig fietsen in het land van koning Auto? “Ik voel me alleszins niet onveilig in Brussel”, zegt Benoit. “De laatste jaren is de infrastructuur voor fietsers echt wel verbeterd: de fietspaden, het wegdek, de wegmarkeringen ... Er blijven enkele klassieke valkuilen, zoals tramsporen en eenrichtingsstraatjes waar je extra attent moet zijn voor onoplettende autobestuurders. Maar dit weegt niet op tegen de vrijheid en onafhankelijkheid van de fiets. Zelfs bij slecht weer kies ik voor de fiets en laat ik de eivolle metro links liggen. En sowieso ben ik op mijn traject altijd sneller dan de bus, file of geen file.”

Benoit

“Mijn fiets is mijn ontspanning”

“Al van in mijn jonge tienerjaren rijd ik er graag op uit, nu met de mountainbike, over veldwegen, paden en door bossen”, vertelt Nathalie. “Naast mountainbiketochten met familie en vrienden, fiets ik zo vaak mogelijk naar en van het werk. Het is een relatief korte rit van een twaalftal kilometer, langs landelijke wegen, maar genoeg om te genieten van de natuur en van de rust die het platteland uitstraalt.”

Eerste inpecteur Nathalie werkt bij de verkeerspolitie in de politiezone Braine l’Alleud. Ze rijdt quasi dagelijks met de moto: interventies bij verkeersongevallen, controleacties, escortes … Fiets en motorfiets, een wereld van verschil? “Toch niet helemaal! De sensatie van het motorrijden, dat gevoel van vrijheid als je de baan op gaat, dat ervaar ik op beide. De fiets biedt als bijkomend voordeel dat je je conditie ermee onderhoudt, niettemin ik sinds kort ook met een e-bike rij. Die extra boost maakt de hellingen makkelijker verteerbaar, maar noopt tot meer voorzichtigheid in de bochten en op gladde wegen.”

Nathalie

David Stevens verkozen tot Mobiliteitspersoonlijkheid 2020

Wereldfietsdag is de gelegenheid om de verkeersveiligheid voor fietsers aan te kaarten. Wie is hiervoor beter geplaatst dan het gezicht van de fietsbrigade in de politiezone Brussel HOOFDSTAD Elsene: hoofdinspecteur David Stevens, pleitbezorger van verkeersleefbaarheid én verkozen tot Mobiliteitspersoonlijkheid 2020.

Het Netwerk Duurzame Mobiliteit en het vaktijdschrift Verkeersspecialist reiken deze titel uit aan de persoon die zich buitengewoon heeft ingezet voor duurzame mobiliteit. Wat doet zoiets bij een politieman?

David Stevens: “Het is een mooie erkenning voor wat niet alleen ik maar ‘wij’ sinds 2005 met de fietsbrigade hebben opgebouwd. ‘Wij’, dat zijn intussen een team van 60 geëngageerde ‘fietsflikken’ die, samen met heel wat collega’s achter de schermen, er dagelijks voor ijveren om van Brussel een leefbare en verkeersveilige stad te maken. Deze trofee bewijst dat we impact hebben. Trouwens niet alleen op het verkeer, maar algemeen op de de leefbaarheid en veiligheid in een straat of wijk.

Als fietsbrigade zijn wij noch interventiepolitie, noch wijkagenten; verkeer is onze corebusiness. Wel is het zo dat wij door de jaren heen een vertrouwd aanspreekpunt zijn geworden. Ten eerste omdat fietsers gewoonweg aanspreekbaar zijn. Zonder ‘carrosserie’ rondom ons vallen veel drempels weg! En ook omdat we heel reactief zijn, o.a. op berichten via social media. Dat maakt van ons ‘buurtregisseurs’ die de schakel vormen tussen Brusselaars en bezoekers enerzijds, en andere diensten binnen de politiezone anderzijds. In die zin is deze prijs een erkenning voor alle politiemensen die zich inzetten voor veiligheid en leefbaarheid. Dat mag ook eens het nieuws halen!”

David Stevens

Leidraad voor veilig fietsen

Dat de populariteit van de fiets voor woon-werkverkeer crescendo gaat, stelt ook hoofdinspecteur David Stevens bij de politiezone Brussel HOOFDSTAD Elsene vast. De laatste jaren is het aantal fietsen in de parking ferm gestegen. Enkele tips om veilig heen en weer te fietsen:

  1. Plan een veilige route. Niet per se de kortste, wel die met de minste potentiële gevaren.
  2. Wees hoffelijk. Toon respect voor andere weggebruikers, zowel voetgangers als autobestuurders.
  3. Rij defensief en respecteer de wegcode. Haast en spoed is zelden goed!
  4. Zorg dat je fiets in orde is (remmen, verlichting enz.). Dat is al stukje frustratie minder op de baan.
  5. Communiceer! Steek je hand uit als je links of rechts afdraait en vermijd bruuske rijbewegingen.