Preventie: onze beste bondgenoot in de strijd tegen phishing

In deze periode is technologie waardevol om in contact te blijven met onze naasten. Sommige bedriegers maken van de situatie en de angst gebruik om mensen in de val te lokken. Het Centrum voor Cybersecurity stelt trouwens een forse toename van valse sms'en vast. Het start zijn antiphisingcampagne dus opnieuw op. Geef de boodschap door!

Om het isolement in de strijd tegen Covid-19 tegen te gaan, is de smartphone voor velen onder ons een handig middel. Een buitenkans voor allerhande oplichters. "De huidige coronacrisis heeft tot een enorme toename van het aantal mails of berichten geleid die de geadresseerden waarschuwen voor een groot gezondheidsrisico", aldus Olivier Bogaert, commissaris van de Centrale directie voor de bestrijding van zware en georganiseerde criminaliteit (DJSOC).

Het Centrum voor Cybersecurity stelt sinds enkele weken een forse toename van valse sms'en vast. Deze hebben het bijvoorbeeld over veiligheidsproblemen of onbetaalde facturen. Aan het bericht is een link gekoppeld waarin de geadresseerde verzocht wordt informatie te geven. "Ook is te lezen dat er mogelijkerwijs een gerechtsdeurwaarder aan te pas zal komen als hij het vereiste bedrag niet betaalt. Natuurlijk vragen de criminelen dan zijn bankgegevens aan de hand waarvan ze vervolgens bijvoorbeeld een overschrijving in hun voordeel kunnen uitvoeren".

Phishing blijft meer dan ooit een bekommernis. Het fenomeen treft burgers, bedrijven en openbare besturen. "De hackers blokkeren niet enkel informaticasystemen, maar hebben ook toegang tot de informaticastructuren en ontfutselen er informatie. Phishing stelt cybercriminelen ook in staat om accounts te hacken en vervolgens de verzamelde identiteits- of bankgegevens door te verkopen.

Blijf waakzaam! 

De cijfers van 2019 zijn op zijn zachtst gezegd ontstellend: het Centrum voor Cybersecurity zegt op het adres suspect@safeonweb.be immers bijna 1 700 000 mails ontvangen te hebben. Hierdoor was het in staat 4000 websites te blokkeren. "We kunnen zeggen dat het centrum een veldslag gewonnen heeft, maar nog niet de oorlog wanneer we de vindingrijkheid van de hackers zien. We moeten dus waakzaam zijn en aan al die technieken het hoofd bieden!", analyseert Olivier Bogaert.

Deel dus zeker de preventieberichten!  Het Centrum voor Cybersecurity start zijn campagne van oktober vorig jaar immers terug op met als slogan: "Relax en denk twee keer na voor je op een link klikt". Het aantal radiospots en reclameberichten op de sociale media zal tot 31 maart 2020 daarom verveelvoudigen.  Ontdek alle details op de website https://campagne.safeonweb.be/nl/phishing