Phishing-e-mails van banken
Phishing verwijst naar frauduleuze e-mails die de ontvangers misleiden om hun persoonlijke, financiële of veiligheidsinformatie te delen.
Oplichters sturen e-mails die zeer goed gelijken op de briefwisseling van echte banken. Ze kopiëren de logo's, lay-out en toon van originele e-mails. Ze gebruiken dwingende taal en laten uitschijnen dat er boetes zullen volgen als je niet op de e-mails antwoordt. Ze kunnen eveneens vragen om een bijlage te downloaden of een link aan te klikken in de e-mail.
Wat kan je doen?
- Update regelmatig je software, inclusief je browser, antivirusprogramma en besturingssysteem.
- Wees bijzonder waakzaam als een ‘bank’ je via mail gevoelige informatie vraagt (bv. je wachtwoord voor online bankieren). Een echte bank zal enkel veilig met je communiceren via je onlinebankrekening.
- Bekijk de e-mail nauwkeurig: controleer op onregelmatigheden en zaken die geen steek houden:
- Ga op zoek naar kleine verschillen in het adres van de verzender: een nul kan op de letter 'o' lijken.
- Ga met de muis over het adres van de verzender en bekijk de werkelijke verzender: vergelijk indien mogelijk het adres van de verzender met eerdere echte berichten van je bank.
- Controleer op slechte spelling en grammaticale fouten.
- Antwoord nooit op een verdachte e-mail, maar stuur de e-mail door naar je bank door het adres zelf te typen.
- Klik niet op de link of download de bijlage niet, maar typ het adres in je browser.
- Pas op wanneer je een mobiel toestel gebruikt. Als het om een valse e-mail gaat, meld dit dan aan je bank. Alle bankinstellingen willen graag op de hoogte zijn van dergelijke oplichtingspraktijken. Bel je bank in geval van twijfel.
- Je kan de verdachte e-mail doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
Voor meer informatie, bezoek de website https://safeonweb.be/nl