Vishingoproepen van de bank
Vishing (een combinatie van de woorden 'voice' en 'phishing') is telefoonfraude waarbij oplichters hun slachtoffer proberen te misleiden om persoonlijke, financiële of veiligheidsinformatie te geven of om hen geld over te maken.
Wat kan je doen?
- Pas op voor ongevraagde telefoontjes.
- Noteer het nummer van de beller en vertel hem dat je hem zal terugbellen.
- Zoek om zijn identiteit te bevestigen het telefoonnummer van de organisatie op (op hun website of door het online op te zoeken) en contacteer de organisatie rechtstreeks.
- Vertrouw het telefoonnummer dat de beller je opgeeft niet (dit kan een vals of frauduleus nummer zijn).
- Oplichters kunnen online basisgegevens over jou of je bedrijf vinden (bv. profielen op sociale media). Ga er niet van uit dat een beller echt is enkel omdat hij die gegevens heeft.
- Geef nooit de pincode van je krediet- of bankkaart of je wachtwoord voor online bankieren. Je bank zal nooit om dergelijke gegevens vragen.
- Schrijf geen geld over naar een andere rekening op hun verzoek. Je bank zal je dit nooit vragen.
- Ga nooit in op een verzoek van de beller om je digipas te gebruiken.
- Als je denkt dat het om een valse oproep gaat, meld dit dan aan je bank.
Voor meer informatie, bezoek de website https://safeonweb.be/nl
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Federale Politie via het contactformulier.
Of zoek opnieuw