Informaticabedrog (Phishing) en oplichting met internet
Omschrijving
Je kocht iets aan op een zoekertjessite en kreeg niets aan
Je gaf je bankgegevens door aan derden of gebruikte ItsMe of een bankkaartlezer op vraag van derden
Je klikte op een link in een e-mail of bericht op je GSM en er is geld van je bankrekening
Preventief
- Gebruik NOOIT jouw bankkaartlezer of ItsMe op vraag van derden (ook banken)
- Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook
- Klik niet op verdachte links in e-mails of berichten
- Betaal niet via tussenpersonen of bedrijven zoals transportbedrijven of verzendfirma’s
- Geef nooit kopies van jouw identiteitsdocumenten door
- Afhalen of ophalen en cash geld is nog steeds het veiligst. Er zijn landen waar je overschrijvingen kan annuleren
- Geef geen geld aan kennissen/vrienden/liefdes waar je enkel contact mee hebt via sociale media
- Pincodes, bankgegevens en dergelijke zijn privé! Hou dit zo!
- Word je opgebeld door een bank, Cardstop of hulpdiensten! Haak in en bel zelf naar het gekende nummer (zie scamming p, )
- Wordt er druk gelegd of wordt er getracht je bang te maken. WEES ALERT!
- Zoek online reviews van websites alvorens er iets op te kopen (vb.Trustpilot)
How to act als slachtoffer?
Neem meteen contact op met de fraudedienst van je bank (24/24)
Neem contact op met Cardstop! 078 170 170
Neem contact op met de Lokale Politie 014 53 96 00 of boek een afspraak op www.politie.be/5365