Controles
Een politiecontrole, wat nu?
- Besef dat een controleactie ook voor een politie-inspecteur altijd een beetje spannend is. Hij weet immers nooit wie zich in de wagen bevindt en hoe die persoon zal reageren.
- Schakel de autoradio meteen uit. Dit bevordert de verstaanbaarheid.
- Stap niet uit, maar blijf rustig in het voertuig zitten. Wacht tot de inspecteur naar je wagen komt en open dan het raampje.
- Doe het portier niet open. Een geoefend inspecteur zal trouwens de deur tegenhouden als je deze wilt openen.
- Als er een tweede inspecteur is (en dat is meestal zo), zal deze aan de andere zijde van je wagen gaan staan. Achter de passagiers, zodat hij een zicht heeft op alle inzittenden. Dit lijkt misschien intimiderend, maar de inspecteurs doen dit voor hun eigen veiligheid. Ze weten op dat ogenblik immers nog niet met wie ze te maken hebben.
- Ook de politie weet en begrijpt dat bestuurders vaak zeer zenuwachtig zijn bij een routinecontrole. Daarom zullen ze je ook geruststellen.
- Als je twijfelt of de politie-inspecteur echt is, mag je altijd de dienstkaart vragen (formaat bankkaart).
- Neem pas je auto- en identiteitspapieren als de inspecteur erom vraagt. Duik vooraf niet naar beneden om uit je handtas of handschoenkastje deze al te nemen. De inspecteurs zouden dan kunnen veronderstellen dat je een wapen neemt. Als je niet meteen weet welk document de inspecteur wil hebben, dan kan je hem ook alles geven. De inspecteur zal het nodige dan wel nemen.
- De kans is groot dat de inspecteur met jouw papieren naar zijn combi gaat om daar, in alle rust, na te kijken of alles in orde is.
- Het vlotte verloop van de controle hangt af van jullie gesprek. De inspecteur is beleefd en verwacht dat ook van jou.
- Bedenk dat die inspecteur zijn werk doet. Begin niet over de vele inbraken, kinderporno of Dutroux als je een boete zou krijgen. Dat is op dat moment niet aan de orde en kan voor wederzijdse frustratie zorgen.
- Vaak weet iemand die gecontroleerd wordt hoe laat het is. Hij heeft juist gedronken, heeft geen papieren bij, was net gehaast en zag dat rode verkeerslicht niet... Nog voor de controle start, is de overtreder zich al aan het vervloeken en opjagen. Een goede raad: dat helpt niet. Beter even excuses maken en je niet van 'den domme' houden.
Snelheidscontroles
Overdreven snelheid en/of onaangepaste snelheid zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Onze politiezone heeft zich tot doel gesteld om het aantal ongevallen met lichamelijk letsel te beheersen en waar mogelijk te doen dalen.
De controles worden weloverwogen en doordacht gepland. Iedere dag van de week, zowel overdag als 's nachts worden controles uitgevoerd.
Hoe gaan wij te werk bij klachten van bewoners?
- Met een anoniem verkeersanalysetoestel (VAT) kunnen wij perfect meten :
- wordt er te snel gereden ?
- zo ja, wanneer wordt er te snel gereden, hoeveel rijden er te snel ... - Indien er een snelheidsprobleem is plaatsen wij een snelheidsinformatiebord (SIB) welk de gereden snelheid of het bericht 'U rijdt te snel' weergeeft.
- Daarna volgen er snelheidscontroles.