Ergernissen in het verkeer: Vlamingen en Walen op dezelfde golflengte
VAB en Touring, autoriteiten op het vlak van mobiliteit in Vlaanderen en Wallonië, hebben enquêtes gehouden onder automobilisten in het noorden en het zuiden van het land over gedrag dat hen het meest stoort. Er zijn een aantal duidelijke overeenkomsten.
De Vlaamse organisatie VAB (Vlaamse Automobilistenbond) ondervroeg onlangs 3540 mensen in Vlaanderen over hun rijgedrag. Bovenaan de lijst van ergernissen staat het niet gebruiken van de richtingaanwijzer, genoemd door 66,9% van de respondenten. Daarna volgen bumperklevers (66%) en automobilisten die op het linker- of middenvak van de autosnelweg blijven rijden (65%). De top vijf wordt vervolledigd door gsm'en achter het stuur (60%) en onveilig gebruik van (elektrische) steps (42%).
In januari publiceerde Touring een vergelijkbare enquête bij 1200 mensen in Wallonië. En de top van de ranglijst was dezelfde. Voor 65% van de ondervraagden is het niet gebruiken van de richtingaanwijzer het meest irritante gedrag. Touring meldt zelfs dat 4 van de 10 automobilisten op de autosnelweg van rijstrook veranderen zonder dit aan te geven en 6 van de 10 doen dit niet bij het verlaten van een rotonde ...
Het niet gebruiken van een richtingaanwijzer kan je nochtans 58 euro kosten (plus kosten).
In Wallonië staat op het middenvak rijden (59%) ook op de derde plaats, voorafgegaan door gsm'en achter het stuur (63% van de respondenten). Daarna volgen agressief rijgedrag (55%), bumperkleven (51%) (opnieuw) en overdreven snelheid (50%).
Fietsers met de vinger gewezen
Uit de laatste VAB-enquête blijkt ook dat 68% van de ondervraagden strengere straffen zou willen voor gsm-gebruik achter het stuur, ook al bedraagt de boete al 174 euro voor zowel automobilisten als fietsers.
De enquête gaat zelfs nog verder en toont ook aan dat automobilisten zich ergeren aan fietsers. Maar liefst 95% van de ondervraagden geeft aan dat ze zich ergeren aan sommige van hun gedragingen: fietsen zonder licht in het donker staat bovenaan (70%), net als de gevaren van elektrische fietsen en hun snelheid (63%) en gsm-gebruik op de fiets (51%).
Een paradox
Hoewel automobilisten andere automobilisten bekritiseren, zeggen ze uiteindelijk dat ze zelf 'deel uitmaken van het probleem'. Zo ergert 25% van de bestuurders zich aan overdreven snelheid, maar 28% geeft toe zelf soms te hard te rijden ... En terwijl 36% van de ondervraagden zegt zich te ergeren aan voetgangers die niet correct oversteken, geeft 20% toe hetzelfde te doen.
Een verbetering van de situatie vereist dus een bewustwording en meer respect van ieder van ons!