Nieuws

Heropening lokale onthaalpunten vanaf dinsdag 2 juni

Vanaf dinsdag 2 juni zullen naast het centraal onthaal te Merelbeke ook onze lokale onthaalpunten te Destelbergen, Melle en Oosterzele opnieuw beschikbaar zijn volgens de normale openingsuren.

Voor alle niet-dringende aangiftes, klachten en meldingen kun je een online afspraak maken in het commissariaat van jouw gemeente. Meer informatie hierover vind je in  onze rubriek VRAGEN: "Hoe maak je een afspraak? Eenvoudig, online of telefonisch"

In het kader van COVID-19 vragen wij om aandacht te hebben voor volgende richtlijnen:

  1. Verplicht gebruik van een mondmasker voor elke bezoeker bij het betreden van het commissariaat. Ook onze medewerkers dragen een mondmasker.
  2. Handen ontsmetten voor het betreden van het onthaallokaal. Wij hebben hiervoor alcoholgel ter beschikking. Na elk bezoek wordt het lokaal gereinigd en worden de balpennen verwisseld.
  3. Houd minstens 1,5 meter afstand tussen jezelf en onze medewerkers en volg nauwgezet hun instructies. Niet enkel voor onze maar ook voor joúw gezondheid.
  4. Bedek mond en neus als je hoest of niest. Vermijd ook het onnodig aanraken van het gezicht.

Samen dragen we zorg!

Richtlijnen COVID-19 voor bezoekers met iconen

 

KLACHTEN ZONDER WACHTEN

Voor niet-dringende aangiftes, klachten en meldingen werken wij voortaan op afspraak. Dankzij deze nieuwe aanpak kunnen we onze inwoners een efficiëntere dienstverlening aanbieden met het oog op de uitdagingen van de toekomst.

Deze vernieuwing biedt vele voordelen, zowel voor de inwoners als voor de politiemedewerkers:

  • Je kan 24/7 een afspraak maken van elke locatie op een PC of mobiel toestel
  • Je verliest niet langer kostbare tijd in de wachtkamer. Je kiest immers het moment dat jou het beste past.
  • Je krijgt voorrang, wordt dus sneller geholpen en meteen door de juiste persoon. Bovendien wordt er voor elke afspraak voldoende tijd voorzien zodat we in alle rust naar jouw verhaal kunnen luisteren.
  • Je weet vooraf welke documenten nodig zijn voor je aangifte. Zo riskeer je niet langer om een extra trip naar het commissariaat te moeten maken.
  • Je geniet meer privacy
  • Ook onze inspecteurs winnen tijd en kunnen daardoor vaker aanwezig zijn op straat.
     

Hoe maak je een afspraak? Eenvoudig, online of telefonisch

Een afspraak maken kan vanaf 30 maart.

Online:

  • Via deze link kom je in de agenda terecht.
  • Kies het feit waarvoor je wil langskomen Opgelet! 1 feit per afspraak. BV: Doe je aangifte van verlies portefeuille, maar wil je daarnaast ook nog een andere aangifte doen, dan dien je 2 afspraken te registreren.
  • Selecteer een wijkcommissariaat en een afspraakmoment. Opgelet! Enkel de beschikbare momenten worden weergegeven. Zie je een bepaalde datum of uur niet meer staan, dan is dit afspraakmoment volzet of is het commissariaat gesloten.
  • Vul de gevraagde gegevens in.
  • Je krijgt een bevestiging van je afspraak via e-mail. Je krijgt eveneens een overzicht van de documenten of andere informatie die je dient mee te brengen. Indien je dat wenst, ontvang je ook een herinnering via e-mail. Via de herinneringsmail kan je de afspraak nog wijzigen of annuleren. 

 

OPGELET!

  • Je afspraak is pas definitief op het moment dat je een bevestigingsmail ontvangt.
  • Het maken van een afspraak staat niet gelijk aan het doen van een aangifte. Dat wil zeggen dat we op basis van de ingevulde gegevens geen onderzoek starten.
  • Wanneer je niet komt opdagen, gebeurt er verder niets met de gegevens die je ons verstrekte en zullen we jou ook niet contacteren voor een nieuwe afspraak.
     

Telefonisch:

Heb je geen internet of twijfel je of je wel aangifte moet doen? Dan kun je uiteraard telefonisch contact opnemen met jouw wijkcommissariaat tussen 8u en 19u  en op zaterdag tussen 9u en 13u:

  • Merelbeke:                         09 363 71 71
  • Destelbergen – Heusden:  09 363 72 72
  • Oosterzele:                        09 363 73 73
  • Melle:                                 09 363 74 74

Een medewerker geeft je graag advies en maakt eventueel voor jou een afspraak.

De mogelijkheid om langs te komen in het commissariaat blijft uiteraard bestaan.  Afhankelijk van de ernst en dringendheid, krijgen de mensen met afspraak voorrang.

Daarnaast willen we graag benadrukken dat de interventieploegen nog steeds 24/24 en 7/7 klaarstaan. Bij dringende hulp of een verdachte situatie, aarzel nooit en bel 101!

Ten gevolge van de maatregelen inzake COVID-19 blijven onze lokale onthaalpunten in Destelbergen, Melle en Oosterzele voorlopig gesloten. Voor dringende en noodzakelijke aangiften staan wij echter tot uw beschikking in het centraal onthaal te Merelbeke (Driekoningenplein 20) en dit op weekdagen van 8 tot 19u en op zaterdag van 9 tot 13u. Bent u ziek? Geen dringende aangifte? Dan vragen wij u vriendelijk om uw bezoek uit te stellen tot later. Bij twijfel, bel 09 363 71 71. We willen u ook vragen om tijdens het wachten voldoende afstand te houden om de verspreiding van het coronavirus te vermijden. Daarom zullen wij slechts 1 persoon tegelijk in de wachtzaal toelaten.

In de context van Covid-19 werd het digitaal loket tijdelijk uitgebreid met niet dringende aangiften. Misdrijven (ook gepleegd via het internet) die tijdelijk ook via het digitaal loket police-on-web kunnen aangegeven worden zijn:

  • slagen en verwondingen
  • bedreigingen
  • stalking / belaging
  • oplichting
  • diefstal zonder geweld
  • verlies van voorwerp / document (bv. autopapieren)

Bovendien kan u bij police-on-web zoals steeds online klacht indienen voor kleine misdrijven, uw alarmsysteem aanmelden en politietoezicht aanvragen voor uw woning tijdens uw vakantie of afwezigheid.

Covid-19: update 18 mei 2020 - Maatregelen t.e.m. 7 juni 2020

De Vlaamse en federale overheden hebben een aantal maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken en om de volksgezondheid te beschermen. Het zijn maatregelen om situaties te vermijden waarbij mensen samenkomen.

 

Stop de verspreiding van Covid-19

  • Blijf thuis, zeker als je ziek bent.
  • Was regelmatig je handen met water en zeep.
  • Hou minstens 1,5 meter afstand als je buiten bent.
  • Wees aandachtig voor kwetsbare personen. Dit zijn personen ouder dan 65, personen met diabetes of problemen met hart, longen of nieren en personen die gevoelig zijn voor infecties.

 

Zorg voor jezelf en voor elkaar

  • Heb je koorts en/of luchtwegklachten (zoals hoesten en ademhalingsmoeilijkheden) ?
  • Blijf thuis
  • Bel je huisarts en vermeld je symptomen. Ga niet naar de wachtzaal of naar spoed. De huisarts bepaalt via telefonisch consult of je thuis kan uitzieken of naar het ziekenhuis moet.
  • Lees hier onze tips als je ziek bent of als iemand van je familie ziek is.
  • Voel je je boos, gestresseerd, angstig of depressief ? Dit is normaal. Praat erover.

 

Respecteer de maatregelen

Alle informatie over de maatregelen tegen de verspreiding van het virus zijn na te lezen onder de vorm van veelgestelde vragen en antwoorden. Deze FAQ gelden tot 7 juni 2020.

Bron: officiële website van het Nationaal Crisiscentrum - www.info-coronavirus.be

Centraal onthaal Merelbeke geopend voor dringende aangiften

Ten gevolge van de maatregelen inzake COVID-19 blijven onze lokale onthaalpunten in Destelbergen, Melle en Oosterzele voorlopig gesloten. Voor dringende en noodzakelijke aangiften staan wij echter tot uw beschikking in het centraal onthaal te Merelbeke (Driekoningenplein 20) en dit op weekdagen van 8 tot 19u en op zaterdag van 9 tot 13u.

Bent u ziek? Geen dringende aangifte? Dan vragen wij u vriendelijk om uw bezoek uit te stellen tot later. Bij twijfel, bel 09 363 71 71.

We willen u ook vragen om tijdens het wachten voldoende afstand te houden om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Daarom zullen wij slechts 1 persoon tegelijk in de wachtzaal toelaten.

Sinds 1 april zijn we gestart met onthaal op afspraak en dient u niet langer onnodig veel tijd in de wachtkamer door te brengen. 

In de context van Covid-19 werd bovendien het digitaal loket tijdelijk uitgebreid met niet dringende aangiften. Misdrijven (ook gepleegd via het internet) die tijdelijk ook via het digitaal loket police-on-web kunnen aangegeven worden zijn:

  • slagen en verwondingen
  • bedreigingen
  • stalking / belaging
  • oplichting
  • diefstal zonder geweld
  • verlies van voorwerp / document (bv. autopapieren)

Voorts kan u bij police-on-web zoals steeds online klacht indienen voor kleine misdrijven, uw alarmsysteem aanmelden en politietoezicht aanvragen voor uw woning tijdens uw vakantie of afwezigheid.

Omgaan met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis

De coronacrisis kan binnen gezinnen voor extra spanningen zorgen, voor conflicten en geweld. Hoe kunnen we deze spanningen zo veel mogelijk vermijden? Wat te doen als er een hoogoplopende ruzie is? Onderstaande tips kunnen helpen om veerkrachtiger te worden in deze onzekere en angstige periode.

5 tips

  1. Zorg voor structuur, voor jezelf en elkaar

Deel samen je dag in. Beweeg voldoende (wandelen, lopen, fietsen, yoga, ...). Doe leuke dingen samen en neem ook tijd voor jezelf. Geef elkaar elke dag een complimentje.

  1. Word je boos? Uit je gevoelens

Zeg wat je voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed.

  1. Bespreek spanningen en conflicten

Wat maakt jou en andere gezinsleden (weer) rustig? Wat ontspant je? Praat over oplossingen. Na een ruzie: praat het uit.

  1. Druk op de pauzeknop

Verlies je controle? Tel tot 10, adem diep in en uit en ga naar buiten. Gaat iemand over jouw grens? Neem afstand. Zoek een veilige plek.

  1. Zoek steun of hulp

Blijf contact houden met vrienden en familie. Praat met iemand die je vertrouwt. Zoek professionele hulp.

  • NOODSITUATIE? Politie: 101 / Medische noodhulp: 112
  • PROFESSIONELE HULP: Bel of chat met hulplijn 1712 bij vragen over geweld. Gratis en anoniem.

 

Wat doet de hulplijn 1712?

  • 1712 is een professionele hulplijn voor iedereen die vragen heeft over geweld, misbruik en kindermishandeling. Ervaren hulpverleners geven je informatie en advies of verwijzen je door naar verdere hulp.
  • 1712 is er zowel voor minderjarigen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld.
  • Je kan de medewerkers bellen van maandag tot vrijdag tussen 9u en 18u. Je kan met een medewerker chatten van maandag tot donderdag tussen 13u en 20u. Mailen kan natuurlijk altijd.
  • De medewerkers van 1712 luisteren naar jou en denken samen met jou na welke dingen je zou kunnen doen of aan wie je zou kunnen vragen om iets te doen.
  • 1712 is anoniem. Je hoeft niet te zeggen wie je bent. Als je belt staat daarna het telefoonnummer niet op de telefoonrekening. Iemand anders hoeft dus niet te weten dat je naar 1712 gebeld hebt.

 

omgaan met conflicten in het gezin - pictogrammen