Identiteitsdocument verloren of gestolen: laat het blokkeren!

Net zoals bankkaarten, kunnen ook identiteitspapieren voor malafide praktijken worden gebruikt als ze in verkeerde handen vallen. Daarom is het erg belangrijk om ze te laten blokkeren in geval van verlies of diefstal. Met één telefoontje naar DOC STOP, een dienst van de FOD Binnenlandse Zaken, die elektronische identiteitskaarten, paspoorten en verblijfsvergunningen (van het type chipkaart) blokkeert, kunt u misbruik voorkomen.





De juiste reflex: DOC STOP



Iedere burger kan terecht bij DOC STOP om het verlies, de vernietiging of de diefstal van Belgische identiteitsdocumenten door te geven en deze te laten blokkeren. Deze dienst is alle dagen, dag en nacht, gratis bereikbaar via het telefoonnummer 00800 2123 2123 (of +32 2 518 2123).

Ook voor een verloren of gestolen rijbewijs bent u hier aan het juiste adres. Of u nu in het buitenland verblijft of in België bent, u belt in dergelijk geval best onmiddellijk DOC STOP.

Het verlies of de diefstal wordt dan direct doorgegeven aan CHECKDOC, een toepassing die werd ontwikkeld door de FOD's Binnenlandse en Buitenlandse Zaken en de federale politie. CHECKDOC wordt gebruikt door alle diensten en bedrijven (banken, hotels, autoverhuurbedrijven ...) die een financiële, commerciële of administratieve transactie willen verrichten. Via CHECKDOC kunnen zij dan controleren of het identiteitsdocument dat hen wordt voorgelegd, niet door de overheid als verloren, gestolen of ongeldig werd geregistreerd.





U hebt DOC STOP gebeld ... wat nu?



Enkele dagen nadat u DOC STOP hebt gecontacteerd, ontvangt u per brief een bevestiging van uw aangifte van verlies of diefstal. Wanneer u uw document toch nog terugvindt, hebt u zeven dagen de tijd (vanaf het moment van uw aangifte) om het te laten deblokkeren. Na die zeven dagen wordt het document geannuleerd en moet u bij de gemeente een nieuw exemplaar aanvragen. Wanneer het gaat om een paspoort, wordt dit onmiddellijk na uw aangifte bij DOC STOP automatisch geannuleerd.

Na uw aangifte bij DOC STOP moet u zo snel mogelijk aangifte van diefstal van uw identiteitsdocument doen bij het dichtstbijzijnde politiebureau zodat er een proces-verbaal kan worden opgesteld.

In het geval van verlies of vernietiging moet u zich wenden tot betreffende dienst bij uw gemeente. Wanneer het gemeentehuis is gesloten en u toch dringend een voorlopig attest nodig hebt, kunt u het verlies van uw identiteitskaart of paspoort ook aangeven bij een politiebureau. Wanneer het gaat om een verblijfsvergunning, moet u altijd eerst aangifte doen bij de politie voor u naar het gemeentehuis gaat.

Na uw aangifte zult u van de plaatselijke politie of van uw gemeente een bewijs ontvangen van het verlies, de diefstal of de vernietiging. Dat document is een maand geldig en dient ter vervanging van uw identiteitsdocument, in afwachting van uw nieuwe kaart of paspoort.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 055 33 70 33.