Hoe afwezigheidstoezicht aanvragen?

Alle inwoners van de politiezone kunnen gratis een beroep doen op de politie voor vakantietoezicht. De politie zal tijdens je afwezigheid een extra oogje in het zeil houden op je leegstaande woning.

Indien mogelijk raden wij ook aan familie of buren op de hoogte te brengen van je afwezigheid.

Om vakantietoezicht aan te vragen moet je het aanvraagformulier vakantietoezicht invullen dat je hier kan downloaden. Bezorg dit formulier een week op voorhand terug aan onze diensten.

TIP: Zorg ervoor dat je woning steeds een bewoonde indruk nalaat. Met andere woorden "camoufleer je afwezigheid":

  • Laat bijvoorbeeld wat speelgoed nonchalant rondslingeren.
  • Laat iemand 's morgens en 's avonds de rolluiken op en neer doen.
  • Laat je buren weten dat ze af en toe hun auto op je oprit mogen plaatsen.
  • Laat 's avonds licht branden in de woning door gebruik te maken van tijdschakelaars en spaarlampen, liefst in verschillende kamers van een woning.

Wat is vakantietoezicht?

Personen die langdurig op vakantie zijn kunnen een aangifte indienen bij de politie om een oogje in het zeil te houden. Deze aangifte moet minimum 3 weken voor het vertrek gebeuren.

Deze politieambtenaren voeren zowel overdag als 's nachts regelmatig een controle uit. Indien de aanvrager wilt kan er specifiek preventief advies tegen inbraak volgen door iemand van het personeel. Zo kan de aanvrager van vakantietoezicht zorgeloos en met een veilig gevoel vertrekken op vakantie.

Kleine opmerking: Vakantietoezicht kan niet langer dan één maand op één volledig jaar en moet minstens 4 opeenvolgende nachten zijn.

Welke diensten voeren vakantietoezicht uit?

De diensten die belast zijn met vakantietoezicht zijn de wijkagenten (overdag) en interventiedienst ('s nachts). Zij voeren indien mogelijk dagelijks een controle uit en noteren de gegevens na iedere toezichtronde.

Wat zijn de verschillende aanmeldingsfuncties voor vakantietoezicht?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een aangifte van vakantietoezicht in te dienen. Dit kan door o.a.:

  • Fysiek: aanvraagformulier aan het onthaal van het commissariaat van Denderleeuw/Haaltert (Vlamstraat 5/6 te 9450 Haaltert) ophalen en ingevuld overmaken 

  • Elektronisch:  

Welke gegevens moeten de aanvrager invullen?

De aanvrager zal een reeks van gegevens moeten invullen, dit kan men onderverdelen in een aantal categorieën:

  • Periode afwezigheid
  • Gegevens aanvrager
  • Vakantieadres (niet verplicht)
  • Eerste & tweede vertrouwenspersoon
  • Genomen voorzorgsmaatregelen (aanwezigheid alarminstallatie, tijdschakelaar licht)

Wat wordt er met deze informatie gedaan?

Het onthaal centraliseert de aanvragen, zij maken een lijst op met alle aanvragers van vakantietoezicht en geven dit via briefwisseling door aan zowel de interventie als wijkdienst. Bij iedere standaardpatrouille hebben deze personen de lijst bij, noteren ze de datum en uur van toezicht plus de eventuele vaststellingen (bv. openstaande deur). Indien nodig brengen ze de vertrouwenspersoon van deze vaststellingen op de hoogte. Als deze lijst compleet aangevuld is met de nodige informatie wordt deze weer overgemaakt naar het onthaal.

Hoe worden de aanvragers op de hoogte gehouden?

De aanvragers krijgen:

  • Een standaardbrief ter bevestiging van de aanvraag (met diefstalpreventietips).
  • In geval van inbraak(poging)/ diefstal zal er een aanvankelijk PV opgemaakt worden en krijgen de aanvragers een attest.

Wat gebeurt er met de gegevens van deze aanvragers indien vakantietoezicht volbracht is?

De gegevens van de aanvrager van vakantietoezicht zullen na de uitgevoerde periode van controle gearchiveerd worden in het politiesysteem.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 053 840 800.