Verlies of diefstal van de identiteitskaart
Ben je je identiteitskaart kwijtgeraakt? De procedure is sinds 2018 gewijzigd:
1) Verlies/diefstal/vernietiging van je eID
Je meldt zelf het verlies, de diefstal of de vernietiging van je kaart onmiddellijk aan Helpdesk DOCSTOP. Zo voorkom je het risico op frauduleus gebruik van het document en de eventuele financiële gevolgen. Info via www.docstop.be of bel 00800 2123 2123.
2) Het gaat over een Belgisch eID of Kids-ID
Je meldt je eerst aan bij het gemeentebestuur. Je krijgt een vervangdocument (bijlage 12 of bijlage 6). Doorverwijzing naar politie gebeurt enkel:
- in geval van diefstal;
- in geval van verlies buiten de verblijfplaatsgemeente;
- indien het gemeentehuis gesloten is.
Eventuele verlenging van bijlage 12 of 6 kan enkel bij de gemeente, niet meer bij de politie.
3) Het gaat over een vreemdelingenkaart of ander verblijfsdocument
Altijd doorverwijzing naar politie. De politie maakt de nodige documenten op.
PS: Sinds 01 juni 2018 wordt de eID bij verlies of diefstal onmiddellijk geannuleerd. D.w.z. dat er géén schorsing meer is van de elektronische functies van het identiteitsdocument gedurende 7 dagen, maar wel een onmiddellijke intrekking van de elektronische functies. Dit betekent dat je steeds een nieuw identiteitsdocument zal moeten aanvragen eens je aangifte deed van verlies, diefstal of vernietiging van je kaart.
4) Een geblokkeerd reisdocument toch teruggevonden?
Een verloren of gestolen paspoort of eID dat je blokkeerde, is nadien niet langer geldig.
Zelfs als je het document terugvindt, mag je het niet meer gebruiken. Wanneer je met een gesignaleerd document naar het buitenland reist, bestaat het risico dat je het land niet binnen mag of zelfs onmiddellijk naar België moet terugkeren. Vertrek zorgeloos op reis en vraag dus op tijd een nieuw paspoort of eID aan bij de gemeente.