Dringende hulp slechthorenden

Als je doof of slechthorend bent of een spraakgebrek hebt, kan je de noodcentrales ook bereiken via de app 112 BE en SMS.

1/ App 112 BE

Als je een smartphone hebt, is de app 112 BE één van de mogelijkheden om de noodcentrales te contacteren als je in nood bent en dringend hulp nodig hebt van brandweer, ambulance en/of politie in België.

Enkele voordelen:

  • 3 hulpdiensten, 1 app: je moet de noodnummers niet onthouden. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie - afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.
  • Lokalisatie: de noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden via de GPS-functie op je smartphone. Als je 'locatie' aanstaat op je smartphone, stuurt de app je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt deze daarna elke 30 seconden een update van je positie zolang je blijft bellen. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.
  • Chatfunctie: je kan als dove of slechthorende, evenals wanneer je een spraakstoornis hebt, bij registratie van de app met een vinkje aanduiden dat dit het geval is. De app zal dan als je een noodoproep doet via de app de chatfunctie activeren, waardoor je via berichten met de noodcentrale kan communiceren.
  • Extra informatie: je kan ook bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes, enz. De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Met een goede internetverbinding duurt het maar 112 seconden om de app op je smartphone te downloaden, te installeren en je te registreren.
Hiervoor ga je naar de app of play store op je smartphone, je geeft “app 112 BE” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Na installatie van de app zet je deze best meteen op het startscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent. Daarna moet je je enkel nog registreren. Deze registratie bestaat uit slechts 2 schermen met een aantal korte vragen.

Bekijk hier de video met de uitleg in gebarentaal hoe je de app kan gebruiken.

Meert uitgebreide informatie over de app 112 BE vind je hier.

2/ SMS voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking

Heb je geen smartphone, dan kan je de noodcentrales nog steeds bereiken via SMS. Deze dienst is gratis en gereserveerd voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden via e-mail of SMS.

Ben je doof, slechthorend of heb je een spraakbeperking, dan kan je bij dringende hulp SMS'en naar specifieke nummers die je kan opvragen via SMS of e-mail. Als je de specifieke nummers opvraagt via SMS of e-mail, verklaar je daarmee op erewoord dat je zelf de noodoproepcentrales niet via een spraakoproep kunt contacteren.

Bekijk hier de video in gebarentaal die uitlegt hoe je de specifieke nummers kan opvragen en hoe de SMS dienst werkt.

Meer informatie over sms'en voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking vind je hier.

Opgelet: zowel de app 112 BE als de sms-dienst werkt enkel in België.

3/ Dovenfax

Ook de noodfax kan nog steeds gebruikt worden.

De noodfax is een voorgedrukt formulier dat doven, slechthorenden en slechtsprekenden kunnen gebruiken om iets te melden aan de hulpdiensten. Deze fax kan je in geval van nood invullen en faxen naar de hulpdiensten. Je zorgt er best voor dat je altijd een exemplaar van de noodfax bij je faxtoestel hebt klaarliggen.

Bijlage
noodfax-100.pdf (245.52 KB)
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 266 61 11.