Pas op voor zogenaamde schadevergoedingen

Onze telefoon blijft een doelwit voor oplichting. Commissaris Bogaert focust nog eens op een uitstekend werkende list: oplichters die zich voordoen als medewerkers van een advocatenkantoor beweren je schadeloos te stellen nadat bedrijven schuldig zijn bevonden aan opdringerige telefoontjes. Opgelet!

Pas op voor zogenaamde schadevergoedingen

Oplichters vinden zichzelf voortdurend opnieuw uit. De laatste tijd maken sommigen gebruik van de buitensporige oproepen van bedrijven om ons te misleiden. Ze doen zich voor als medewerkers van een advocatenkantoor of een grote instelling en gebruiken kunstmatige spraakintelligentie om hun stem te vervormen. "Tijdens het gesprek vertelt de beller je dat een rechtbank een veroordeling heeft uitgesproken tegen bedrijven die regelmatig telefonisch contact met je opnemen. Hij vertelt je dat je een groot aantal telefoontjes hebt gekregen en dat je nummer is aangetroffen in de lijsten van de betreffende bedrijven. Je hebt dus recht op een vergoeding", legt commissaris Olivier Bogaert uit.  

Om deze te krijgen, hoef je in eerste instantie alleen maar je rekeningnummer op te geven, wat weinig argwaan wekt. "Het zou ongetwijfeld anders zijn geweest als hij je had gevraagd om bijvoorbeeld geld te sturen via Western Union", voegt onze cyberbeveiligingsspecialist toe. 

Hier komt de onaangename verrassing

Je contactpersoon zal kort daarna contact met je opnemen om je te vertellen dat de betaling zal worden uitgevoerd, maar dat je moet bevestigen dat je de houder bent van de rekening die je hebt opgegeven. "Om dit te doen, moet je je digipass nemen en dicteert de persoon een reeks cijfers die je moet invoeren. Hij hamert op de veiligheid van je pincode, die je nooit mag prijsgeven en vraagt je om het resultaat. Hij bedankt je en bevestigt een spoedige betaling." 

Maar als je het saldo van je rekening controleert, kom je voor een grote verrassing te staan: je ontdekt dat je rekening werd gedebiteerd met het aangekondigde bedrag. 

Hoe zijn de oplichters te werk gegaan? "Tijdens deze tweede oproep konden ze, na het installeren van de applicatie voor je bank op een smartphone of tablet, toegang krijgen tot je rekening met behulp van de code die je tijdens de oproep hebt opgegeven en die we digipass zullen noemen. En zo konden ze de overschrijving aanmaken om het bedrag op te nemen dat je op je rekening had moeten ontvangen." 

De tip om altijd in gedachten te houden blijft dezelfde: geef nooit een code door die door je digipass is gegenereerd!