"Je pakje paste niet in de brievenbus?": opgepast voor oplichting!

Verschillende Franse websites hebben het erover, maar 'pakjesfraude' zou ook bij ons kunnen gebeuren. De valstrik? Je krijgt een sms waarin staat dat je pakje niet kon worden afgeleverd. Je moet een nieuwe datum kiezen en opnieuw leveringskosten betalen ... Opgelet! 

« Votre colis ne rentrait pas dans la boîte aux lettres » : attention à l’arnaque !

Een sms met een link: klik er niet op!

"Hallo, dit is de bezorger, je pakket paste niet in de brievenbus, gelieve een nieuw bezorgmoment te kiezen". Dit is de sms die veel Fransen de afgelopen maanden hebben ontvangen. 

Deze sms werd vergezeld van een link (https://infoconsignes.com/suivi/69856) waarmee de ontvanger zogezegd een nieuw bezorgmoment kon vastleggen. Krijg je de link, klik er vooral niet op!

Het gaat immers om een poging tot smishing waarbij de identiteit van een vertrouwde organisatie wordt gebruikt om slachtoffers te misleiden. In dit geval stuurt de link je door naar een site die Mondial Relay of Chronopost imiteert en waarin je wordt gevraagd je e-mailadres en je bankgegevens te bezorgen om de nieuwe leveringskosten te betalen. 

Arnaque SMS

Valse mails in de aanloop naar de feestdagen

De website Safeonweb haalde ook oplichterij van dat type aan in de aanloop naar de feestdagen. Gebruikmakend van verschillende firmanamen (Amazon, Bol.com enz.) of koerierbedrijven (PostNL, bpost, Chronopost enz.) sturen de fraudeurs een e-mail waarin ze doen alsof ze een probleem hebben met hun pakje en je vragen op een link te klikken om de levering af te handelen.

Om niet in de val te lopen, raden we je aan te opteren voor het track-and-tracesysteem van de firma. Gebruik haar website, haar via een officiële store gedownloade applicatie of gebruik de bevestigingsmail die je hebt ontvangen bij de aankoop van je product. Aarzel ook niet om rechtstreeks contact op te nemen met de winkel om de echtheid van het bericht te controleren. 

Enkele tips en herinneringen tegen oplichters

  • Klik nooit op een link of een bijlage in een verdacht bericht;

  • Deel nooit persoonlijke informatie mee;

  • Wanneer een koerierbedrijf contact met je opneemt, zal het steeds je naam en pakketnummer vermelden;

  • Als je een wachtwoord hebt gegeven dat je gebruikt voor andere accounts, verander het onmiddellijk;

  • Aarzel niet om frauduleuze berichten naar verdacht@safeonweb.be te sturen;

  • Als je het slachtoffer van dergelijke fraude bent geworden, dien dan klacht in bij je politiezone, neem contact op met je bank en Card Stop (078 170 170).

Smishing